Manfaat Kolagen Bagi Tubuh yang Terkandung dalam Madu Murni

Manfaat kolagen bagi tubuh dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh badan manusia. Namun disebabkan faktor umur, cuaca dan tekanan menjejaskan penghasilan kolagen. Untuk mengatasi masalah itu, madu asli merupakan sumber terbaik (booster) bagi penghasilan kolagen dalam badan manusia.

Maka tidak hairanlah wanita Arab memiliki kulit yang cantik dan gebu pada usia lewat atau pertengahan. Ingin tahu rahsia mereka, mudah sahaja dengan mengamalkan pengambilan madu sebagai makanan tambahan dalam kehidupan seharian.

Jika masih tercari-cari madu asli terbaik, Madu As Sehah antara yang wajib dicuba kerana menawarkan berbagai khasiat dan dibotolkan secara mesra pengguna.

Selain diproses menggunakan madu berkualitas tinggi yang diimport dari negara timur tengah, Madu As Sehah juga dijamin halal dan berbaloi untuk wang anda.

Manfaat Madu Untuk Produksi Kolagen

Khasiat yang ada pada madu menjadikan ia sebagai bahan utama dalam penghasilan kosmetik sehinggalah ke produk antiseptik. Maka dari itu, tak jarang sekarang anda mudah sekali menemukan produk kecantikan mulai dari sabun hingga serum yang memiliki bahan dasar madu.

Produksi kolagen sebenarnya tidaklah cepat. Dan biasanya terjadi dalam hitungan 3 minggu hingga 5 bulan. Maka dari itulah kita harus sabar bila menggunakan produk kecantikan yang terbuat dari madu ini.

Fungsi kolagen bagi tubuh

Seperti yang di kutip dari laman situs Tokofora, bahwa kolagen berperan penting bagi tubuh kita. Diantaranya ialah:

1.Bertindak sebagai pembersih: Orang yang memiliki masalah jerawat teruk dan kulit kering boleh menggunakan madu sebagai pembersih. Campur madu dengan air suam dan gunakan untuk mencuci muka. Ratakan pada kulit anda selama beberapa minit, atau biarkan selama beberapa saat sebelum dibasuh dan dilembabkan.

2.Merawat kulit cerah: Kulit cerah dan gebu merupakan impian setiap wanita. Inginkan kulit sebegitu, mudah sahaja dengan mencampurkan susu, madu dan zafran. Amalkan minum pada waktu pagi dan malam. Petua ini sesuai untuk ibu mengandung yang inginkan anak berkulit cerah.

3.Menyuburkan/membersihkan rambut: Bagi anda yang inginkan rambut sihat dan berkilau, campurkan madu dan air buah zaitun. Lumur di atas rambut dan biarkan selama 30 minit, kemudian bilas dengan air sejuk.

4.Memelihara kecantikan luaran dan dalaman: Wanita arab mengamalkan madu asli untuk kecantikan dari hujung kaki ke hujung rambut. Madu asli di amalkan dengan campuran pelbagai herba, untuk mempercepatkan tindak balas herba pada badan.

5.Penawar batuk dan radang tekak: Madu dipercayai berupaya sebagai ubat untuk meredakan batuk. Campurkan madu dengan jus lemon, minum waktu pagi sebelum sarapan bersama air suam.

6. Pencegah penyakit kulit: Madu bisa berperan penting dalam mencegah penyakit kulit yang berbahaya seperti halnya penyakit kanker kulit. Tentunya harus digunakan dari luar dan dalam secara teratur dan berkesinambungan.

Demikian Manfaat kolagen bagi tubuh bagi Anda. Anda pun bisa mendapatkan berbagai kolagen dari madu dan sekarang ini pun banyak sekali produk yang menjual kosmetik berupa kolagen. Namun yang terpenting adalah bahwa kita tetap harus menjaga kesehatan kulit dari dalam. Misalnya dengan banyak mengonsumsi sayur dan ikan laut. Pasti akan membuat kulit cantik dan terawat.